Strona główna/Aktualności/Alchemia i fotografia - wernisaż prac Mirosława (..)

Alchemia i fotografia - wernisaż prac Mirosława Miranowicza

8 Stycznia 2016
Alchemia i fotografia plakat
 

Wernisaż wystawy prac Mirosława Miranowicza "Alchemia i fotografia"- fotografie w XIX-wiecznej technice mokrego kolodionu odbył się się 8 stycznia. 

O AUTORZE:

Mirosław Miranowicz, urodzony, mieszkający i pracujący w Jaworznie. Pasjonat, samodzielnie zgłębiający tajniki fotografii w historycznych technikach szlachetnych. Członek Szkoły Widzenia w Jaworznie oraz Klubu Miłośników Fotografii przy MOKSiR w Chełmku. Współtwórca albumu fotograficznego Jaworzno - Miasto w fotografii "Szkoły Widzenia". Prace znajdują się w zbiorach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie, MCKiS w Jaworznie, ASP w Katowicach, Galerii Pustej CD w Jaworznie oraz w zbiorach kolekcjonerów indywidualnych. Szuka odpowiedzi jak stare techniki mogą pomagać w przekazywaniu treści współcześnie. Prace w technice mokrej płyty kolodionowej to kilka różnych, ciągle otwartych cykli oraz pojedyncze fotografie. Tymi cyklami to: stare przedmioty, tematy, pasje, stara architektura, portrety, krajobraz, ogród, bukiety, stare lampy i fotografie pojedyncze.

Portfolio http://www.behance.net/MirekM

Wystawy indywidualne

  •  „Mitologia Cthulhu” w Galerii Pojedynek (2014)
  •  „Sarmaci” w ramach „Biesiady Sarmackiej” w Kozim Brodzie w Trzebini (2014)
  •  „Światłem i srebrem” - w Muzeum Zamek w Oświecimiu (2014)
  • „Alchemia i sztuka Vol. II” w Galerii Pojedynczej w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek w Katowicach (2014)
  •  „Alchemia i sztuka Vol. II” w Galerii Exlibris Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie (2014)
  •  „Alchemia i sztuka” w Galerii Epicentrum MOKSiR w Chełmku (2013)

Wystawy zbiorowe

  •  „Książka w obiektywie” w Galerii Exlibris Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie (2015)
  • „Chleb” w Amfiteatrze Miejskim w Ustroniu (2014)
  •  „Chleb” w Galerii Sektor I Centrum Kultury Teatru Sztuk w Jaworznie (2013)
  •  „0,7m²” w Galerii Epicentrum MOKSiR w Chełmku (2013)
  •  „Wiosenny spacer, symbole, drogi” w MOKSiR w Chrzanowie (2012)
  •   „Jaworznicka przyroda w obiektywie” w Galerii Exlibris Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie (2012)
  •   „Wiosenny spacer, symbole, drogi” w Galerii Kameralnej w MCKiS w Jaworznie (2010)

    Pokazy
  • Dom Kultury Kazimierz w Sosnowcu (2014)
  • Żywy Skansen Fotografii w Jaworznie (2014)
  • Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach (2013)
  • Klub Miłośników Fotografii w Chełmku (2013)
  • Galeria 999 w Zawoi (2013)
  • Żywy Skansen Fotografii w Jaworznie (2013)
  • Klub Miłośników Fotografii w Chełmku (2012)

O METODZIE:

Motto. "Fotografia jest dowodem na ułomność słów." (Jakub Byrczek)

Mokra płyta kolodionowa 

W 1851r. Frederick Scott Archer określił formułę mokrego kolodionu i wykonał pierwsze fotografie w tej technice. Skład odczynników chemicznych oraz przebieg procesu został udostępniony do powszechnego stosowania. Metoda polegała na naświetleniu szklanej lub czernionej metalowej płytki (ferrotypia), oblanej wcześniej roztworem kolodionu fotograficznego i uczulonej w roztworze azotanu srebra, następnie wywołanej i utrwalonej. Przebieg procesu wymaga wykonywania czynności niezwłocznie, jedna po drugiej ponieważ płyta powinna pozostawać cały czas w stanie mokrym, bowiem wysychająca traci światłoczułość. Cechą charakterystyczną fotografii na szkle bezbarwnym, jest obraz będący zarówno negatywem, jak i pozytywem. Powstanie negatywu szklanego umożliwiało wielokrotne kopiowanie obrazu. Pozytyw na szkle uzyskuje się przez zamalowanie na czarno odwrotnej strony lub umieszczenie na czarnym tle. Obraz powstaje w odbiciu lustrzanym i tak jest prezentowany. Współcześnie, zakres dostępnych materiałów jest znacznie większy i jako płytę fotograficzną można stosować czarne szkło, pleksi, anodyzowaną płytę aluminiową. Fotografie na materiałach nieprzeźroczystych, noszące nazwę ambrotypów, są jedynymi, niepowtarzalnymi i unikalnymi egzemplarzami.

Podobne wiadomości:

do góry